Nászajándékba
kaptuk a jegyeket a premierre. Türelmetlenül vártuk a napot, hogy
végre mehessünk. Meghallgattuk a kedvcsináló részleteket,
beszélgettünk róla, találgattunk, vajon milyen lesz.
Eljött
a nap, és az előadás előtt óriásinak tűnő tömeg fogadott
minket Az ülőhelyeknek kialakított padsorok megteltek, és
tudomásul vettük, hogy nekünk már csak a lépcsőn jutott hely.
(Utólag rájöttünk, hogy nekünk volt a legjobb helyünk, mert
senkinek a feje nem lógott bele a képbe, és még a lábunkat is ki
tudtuk nyújtani.)
Amikor
elkezdődött, minden elsötétült, csak a színpad úszott
fényárban, ahova "civilben" szépen felsétált az összes
szereplő, hogy aztán roppant eredeti módon, a színpadon öltse
magára jelmeze egy részét vagy egészét, majd ezután elsétáljon
a képből. Utolsónak István maradt a színpadon. Aztán...
megszűnt a külvilág. A képek, a színek, a hangok. Az előadás
szó szerint magával ragadott. Kézen fogott, és a múltba
vezetett.
Szeretem
a magyar történelmet, az államalapítás és az Árpád-ház pedig
különösen közel áll a szívemhez. Ennélfogva, nem ragaszkodom
csak a rockopera leírásához. Az előadás története szorosan
összefonódik a Magyar Fejedelemség történetével, viszont a mű
a spirituális oldalról közelíti meg. Ahhoz, hogy megértsük a
mondanivalóját, nem árt ha ismerjük a hátteret is. Természetesen
nem kell ehhez történész professzornak lenni, de a mű sok
eseményt, személyt egészen más megvilágításba helyez.
A
történet a Kr. u. 1035-1046 közötti időszakot dolgozza fel, mely
Vazul megvakításával kezdődik és a Vata vezette lázadás
győzelmével, és Orseolo halálával zárul.
Államalapító királyunk, István végnapjait éli, egyetlen fia és örököse, Imre herceg egy vadászbalesetben meghalt. Az egyenesági öröklés lehetősége elveszett. A királynak utódra van szüksége. Választása nővére fiára, Orseolo Péterre esett. Vazul szembeszegült a döntéssel, cserébe István alkalmatlanná tette őt az uralkodásra, fiait pedig száműzte.
Láttam István betegségét, fia halála
miatt megtört lelkét, ahogy a hallucinációkkal küzdve az őrület
határán táncolva keresi a kiutat. Egyszerre volt erőskezű
uralkodó és megtört ember.
Szent István királyunk megtette a
kötelességét: Géze fejedelem politikáját folytatva sikeresen
Európa részévé tette a Magyar Fejedelemséget. Maga mellé
állította Rómát és a német-római császárt, és német
mintára egy egységes keresztény országot hozott létre.
Azt mindenképpen a javára lehet írni,
hogy nem adta teljesen a pápa kezébe az országot, halála előtt
ugyanis a Szent Koronát és az országot Szűz Máriának ajánlotta
fel. Ez azért érdekes, mert Mária alakja valószínűleg
megegyezik a kereszténység előtti hagyományokból származó
Boldogasszony alakjával. (Azt pedig mindannyian jól tudjuk, hogy
Szűz Máriát nem a pápa avatta szentté.)
Hogy az uralkodása során elkövetett
tetteiért és meghozott döntéseiért milyen árat fizetett, már
egy másik kérdés.
„Vajon…
Megérte a szenvedést, ha nem maradt testvér? Mindenki elhagyott, fiamat elvette az ég Megérte ontani érted ennyi drága vért? Nem volt más út, mondd még – az üdvömért” |
Vazul Géza fejedelem öccsének, Mihály
hercegnek fia volt, vagyis István unokaöccse. Imre herceg halála után
igényt tarthatott a trónra. Egyes feljegyzések szerint István
először őt jelölhette utódjának, ugyanis nekiadta a nyitrai
dukátust, azonban döntését később felesége nyomására
megváltoztatta.
Az egyik legenda szerint Vazul
merényletet kísérelt meg István ellen, aki ezért elfogatta és
Nyitrán őriztette. A krónikák egyöntetűen állítják, hogy
megvakíttatása Gizella királyné parancsára történt, aki ezzel
Péter trónra kerülését akarta elősegíteni. Vazul sorsa a
megvakítása után homályba vész. Ha a tortúrát túl is élte,
valószínűleg belehalt a sérülése következményeibe.
Elgondolkodtam, hogy vajon tényleg
elkövette-e a merényletet, amiért ezt tették vele, vagy pusztán
egy jó ürügyet kerestek arra, hogy félreállítsák az útból.
„A hazug szavát, mondd, mért hiszed el?
A féregnek is a legszebb gyümölcs kell Te hívtál, de kést szúrsz terstvérhátba Haljak meg inkább a lábamon állva Mint térden a sárban” |
Orseolo Péter egy külön esettanulmány lehetne „Hogyan legyünk rossz királyok?” címmel. Sok van a rovásán, hosszú lenne felsorolni. Az egyik, amit mégis érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a korábban említett legendának ellentmond, hogy István a halálos ágyán megeskette Orseolot, hogy Gizellát tiszteletben tartja, javait nem károsítja és mindenkitől megvédi. Ennek ellenére Péter Gizella birtokainak nagy részét elkobozta és az özvegy királynét Veszprém várában őriztette.
A történeti források szerint Péter
tett néhány jó dolgot is, pl. neki köszönhetjük a pécsi
székesegyházat. De idegen volt. Idegen földről jött, idegen
hagyományokkal, idegen lovagokkal, és teljességgel figyelmen kívül
hagyta a magyar nemességet. Nem véletlenül űzték el.
Visszatérése után pedig tálcán nyújtotta át az országot a
német-római császárnak.
Maga a mű nem megy bele ilyen
részletesen ebbe a szakaszba, és jogosan, hiszen az előadás
szempontjából nem is számít.
Ami számít, hogy Juhász "Kicsi"
Attila annyira jól hozta ezt magyarellenes negatív karaktert, hogy
az első színpadon töltött pillanatától kezdve legszívesebben
arcon vágtam volna egy féltéglával, komolyan: gyűlöltem.
„Leszek fekély, döglégy a borban
Tudom a leckét, a kard is kereszt Leszek én, ki elé térdelsz a porban Ki lázadó szívébe pengét ereszt” |
A történetben Solt Vazul harcostársaként önkéntes száműzetésbe vonul, hogy vezekeljen, amiért nem tudta barátját megvédeni. Útja végén csatlakozik a lázadókhoz, részt vesz a Vazul-fiak felkészítésében és Vata mellett van a végső lázadásban.
Ha jobban megnézzük, Solt nem egy
bizonyos személy, hanem a régi rendben mélyen hívő, urához
végletekig hűséges, szilárd erkölcsi értékekkel rendelkező,
szabad harcos alakja. Ha úgy tetszik a pogány harcos sztereotíp
figurája. Megtestesíti mindazt, amitől egy harcos hős lehet:
erős, bátor, őszinte, bármit megtenne a szeretteiért és nagyon
erős az igazságérzete.
„Az út, a tűz, a szabad vér
Amim van ér amennyit ér Az enyém, nem adom semmiért” |
Solt mellett komoly részt vállalt a Vazul-fiak felkészítésében a két táltos: Torda és Zerind. Torda a harcos útját képviseli, azt hangoztatja, hogy az új vallást el kell üldözni, nyomait elpusztítani. Ezzel szemben Zerind azt hangoztatja, hogy kell lennie békés útnak, elég volt a vérontásból. Kettejük nézetei és a világhoz való viszonyuk teljesen különböző, a közös cél érdekében mégis összefognak.
Közös színpadi jelenteik során
érezhető a kettejük közti feszültség. Ezt az ellentétet
rávetíthetjük az országban kialakult helyzetre is, ahol a régi
és az új vallás csap össze egymással.
Vata a lázadásban vállalt komoly
szerepet. Az ő területéről (Békés vármegye) indulta felkelés, és a törzsfő az
élére állt. A felkelésben nem csak pogányok vettek részt, hisz
maga Vata is megkeresztelkedett (igaz, István parancsára). Azért kapott vallási színezetet, mert az idegen papok befolyása ellen
irányult. Valószínűsíthető, hogy Vata vakította meg – és
ítélte ezzel lassú halálra – Orseolo Pétert a zámolyi csata
után.
A pozitív főszereplő és a Vazul-fiak
képviselője: Levente herceg, aki próbál független maradni. Szerelme Hajnal, a pogány hitet megélő fiatal, erős nő.
„Amit adtam örökre a tiéd, ne áldozd fel
Ezerszer adnám még, ezerszer vedd el” |
Levente és Hajnal szerelme a legszebb szál a történetben. Kettejük kapcsolata olyan, amilyennek az igaz szerelmet képzelik az emberek: erős, szép és minden próbát kiáll. Az a fajta, amiben szavak nélkül is megértik egymást. Hitük és egymást iránt érzett szerelmük átível az egész történeten, és kitartásuk a végén elnyeri jutalmát.
A szereplők közül még egy valakit
emelnék ki (sajnos nem tudom a nevét), aki zseniális alakítást
nyújtott: ő volt a kutya. Azonnal belopta magát a szívembe.
Nem értek hozzá, de szerintem pusztán arckifejezésekkel és mozdulatokkal sokkal nehezebb hitelesen visszaadni egy szerepet – ez esetben egy kutyát –, mint annak, akinek van lehetősége beszélni, énekelni. Úgy gondolom, hogy az ő szerepe volt a legnehezebb, és talán épp emiatt – nekem – az egyik legemlékezetesebb. Csak ültem és bámultam és nevettem, igen, mert annyira… elképesztő és mulatságos volt, annyira élethű.
Az előadás vége felé a színpadképek
egyre látványosabbak, mozgalmasabbak lesznek. Érzékeltetik az
eseményeket, a harcokat, az ostromot, hogy Orseoló halála után
kiürüljön a színpad.
Utolsónak Levente marad a színpadon.
Magával ragad a dallam, de a dalnak, amit énekel mondanivalója
van. Az utolsó akkordok után a többiek is visszatérnek a
színpadra. Énekelnek, mosolyognak.
„Majd
Eljön a kor, majd újra megérti A lélek, amit neki suttog a szél” |
A tömeg még mindig elbűvölve bámul.
Lassan térünk magunkhoz, mintha álomból ébrednénk. Ez már a
finálé. Az utolsó percek, amikor megjelenik a rendező, a producer
és mindenki, aki fontos, meghajolnak a szereplők, a táncosok, és
amíg rájuk figyelsz, jön az utolsó meglepetés: az énekesek
fáklyákkal a kezükben lejönnek a színpadról, lassan bevonulnak
a közönség sorai közé, és úgy éneklik az utolsó dalt.
Sugárzik róluk az öröm és a büszkeség. A munkájuk meghozta
gyümölcsét. Visszamennek a színpadra, és befejezik a számot,
hogy az utolsó taktusokat elnyomja az állva tapsoló közönség
fülsiketítő ovációja.
Lassan kisétálunk az épület elé,
találkozunk néhány ismerőssel, meg-megállunk beszélgetni velük,
élvezzük a kellemesen hűvös éjszakai levegőt, hogy aztán
néhány perccel később teljesen elázzunk.
A kocsiban is csak az előadásról
beszélgetünk, véleményezzük (értsd: áradozunk), kiemelünk
bizonyos részeket, és lassan hazaérünk. Idő kell, hogy
leülepedjen.
A rockoperáról több információt a Vazul vére honlapján és Facebook oldalán találtok.
A rockoperáról több információt a Vazul vére honlapján és Facebook oldalán találtok.
A képeket mégegyszer köszönöm Bakonyvári Balázsnak, akinek a premierről készült képeit a BalooPhoto.com oldalon találjátok.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése