Sakk


Azt kérted, sakkozzak úgy, mint még soha.
Elhoztam a táblát. A bábuk kissé kopottak, nem ragyognak úgy, mint újkorukban. Felállítottam őket, gyengéden végigcirógattam az összeset. Újabb remek napnak ígérkezett a mai, hamarosan Ő is megérkezett, üdvözöltük egymást, végigmértük egymást, farkasvigyorral kívántunk egymásnak sok szerencsét, leültünk, mélyen egymás szemébe néztünk, majd elkezdődött a játék.

A tábla előttünk, a bábuk állnak. Az Ördög a jól ismert pózban ül, és elgondolkodva forgatja kezei között az első leütött bábuját. Nem érti, mindig ő üt először, és most úgy fordult a parti, hogy nem látja át a stratégiát. Gondolkodik, és nem érti. Mélyet sóhajt, és tétován lépne, de időben észreveszi, hogy szabálytalanul. Nem jó ez így Ördög. Te mindig jól játszol, mi hát most a baj veled? Nem érted? Nem érted. Ne a sakkal törődj, nem győzni jöttél. A sakknak nem az a lényege, hogy legyőzd a másikat, hanem hogy élvezzétek a játékot, és akkor is leülj sakkozni az Ördöggel, ha már tucatnyiszor vesztettél, de benned van a játék élvezete, és a hit, hogy egyszer megtalálod rajta a fogást. Itt ülök a táblánál Ördög, látod? Megtaláltam a fogást, és most neked kellene lépni. Miért tétovázol? Azért jöttél, hogy legyőzz, vagy hogy élvezd a játékot? Ugyan már Ördög, ez nem te vagy, még egy álruhás Királyival is élvezetesebb most a játék. Tűkön ülök, várok, érzem, látom, tudom mit fogok lépni, te meg csak ülsz, és értelmetlenül lépkedsz előre-hátra. Nem értelek, Ördög. Csüggedek. Hiányzik a játék, de te nem vagy játékos. Ha az Ördög nem játszik jól, márpedig tudom, hogy az Ördög mindig jól játszott, nekem sem lesz kedvem játszani. Mire vársz már? El akarod venni a kedvem a játéktól? Nem élvezem a partit. Ugyanúgy indítottál, mint mindig, bekerítettél, szorongattál, majd mikor léptem egy olyat, mint még soha, magadba roskadtál, és megzavarodtál? Nem jó ez így Ördög. Nézz ki az ablakon, reggel még verőfényes napsütésben ültünk le, azóta beesteledett, és tombol a vihar. Ne törődj az esővel, Ördög, majd beissza a föld. Netán azért nyújtod a játékot, mert attól félsz, hogy megázol? Ez nem te vagy Ördög. Fölnézel, majd vakon löksz egyet az egyik bábun. Értelmetlen, tétova lépés, mint az eddigiek. Gúnyos félmosollyal nyugtáztam az eddigieket, de most már nem tetszik. Nem jó ez így Ördög, elvetted a kedvem a játéktól. Azért jöttél, hogy jól érezzük magunkat, szórakoztassuk egymást, és élvezzük a játékot, erre te feladod? Könnyedén legyőzhetnélek most, de már, így, nincs hozzá kedvem. Rosszul játszol Ördög, és ezzel elvetted a kedvem a játéktól. Lemattolhatnálak, de keserű lenne a győzelem. Nem vagy ellenfél Ördög, ma nem vagy ellenfél. Szeretek veled játszani, hiányzik a játék, de nem élveztem a partit. Ez csak egy vergődés volt Ördög, nem játék. Végignézek a táblán, lepörgetem az összes lehetséges lépést, másfél évre előre, aztán sóhajtok egyet, és felkínálok egy vezércserét, amivel egy győztes partit pattra lehet kihozni. Fölnézel, látod a felkínált lehetőséget, és harag csillan a szemedben. Te vagy az Ördög, neked senki ne kínáljon szánalomból győzelmet. Nem jó ez így Ördög, ne haragból akarj sakkozni, hanem azért, hogy élvezd a partit. Ott a lehetőség, ha sakkozni akarsz, ne vedd észre. Ott a lehetőség, csak ne törődj vele. Ott a lehetőség, és te...

Elfogadtad, és én keserű szájízzel álltam fel a táblától, ott hagytam a bábukat, hogy rohadjanak, amíg újra le nem ülünk befejezni a partit. A bábuk állnak, csak arra várnak, hogy valaki lépjen, most Te következel, Ördög, de látom, ma nem vagy formában, nem élvezed a játékot. Nem élvezed, és így én sem tudom élvezni. Túlságosan szeretek veled játszani, de ez így már nem játék. Nincs hozzá kedved? Nekem sem. A tábla megvár, menjél. Ha nem akarsz sakkozni, akkor nem fogunk. Elengedlek.


 - Lestat naplója -

Megjegyzések