Boldognak lenni...

... nem valódi érzés, mondta ki Sziámi valamikor a ködbe vesző 90-es évek elején.

A minap bal lábbal keltem fel. Rossz álmok, idegen hely, a hajnali ébredés keserű szájíze. A szállásom egy kedvesen ismerős ismeretlen. Meghallgattam pár csendesen szomorú dalt a reggeli kávé mellé, és éreztem, ahogy a rideg valóság egyszerűen összenyom. A telepátia működik, megcsörren a telefon. "Figyelj, este gyere, és hazasétálunk." Hát jó.

Kiértem, barátom rám néz, mondja, hogy nincs bérlete, úgyhogy haza kell sétálnia, gondolta, együtt mégis csak jobb, félúton leválok, ő meg lesétálja a maradékot. Mondom neki, ez így hülyeség, lesétáljuk az egészet, én meg hazabuszozok. Hát jó. Megyünk, beszélünk a semmiről, kicsit enyhítünk a lelkiismeretünk, útközben eszünkbe jut, hogy inni kéne valamit, gondolkodunk, meglátunk egy cseresznyefát, kifosztjuk. Megyünk tovább, beszélünk a semmiről.

Majdnem hazaértünk, mikor egy park közepén opera hangjait véltük felfedezni. Mivel túlságosan lehetetlen volt a helyzet, ezért biztosra vettük, hogy így is van. A Miskolci Operafesztivál éppen ott tartotta a nyilvános próbáját, összenéztünk, elvigyorodtunk, vettünk két sört, leültünk, és élveztük. Felidéztünk egy régi emléket, mikor egy tóparton, este az elemes kis magnónk véletlenül befogott a Toscából egy részletet. Megittuk a sört, kiélveztük a próbát, beszéltünk egy technikussal, aznap este fülig érő vigyorral, énekelve sétáltam haza és másnap elmentem az előadásra.

A boldogság nem valódi érzés. A boldogságot csak érzed, de nem tudod megfogni, mert mindig más tesz boldoggá. Ha le akarnám fordítani, az alapoktól kell kezdnem. A boldogság több érzés és dolog összege. Egy tanítás szerint öt komponens a boldogság kulcsa, lássuk.
- Kommunikáció. Az ember társas lény, szereti megosztani a gondját-baját, érzéseit, gondolatait.
- Ajándék. Adni és kapni mindig öröm.
- Törődés. Gondoskodni valakiről az az érzés, ami minden férfinak alapvető szükséglete: Szükség van rám, tehát itt nekem van hely.
- Test. A fizikai közelség, érintés, mosoly, szex, vagy akár a másik véglet, az erőszak.
- Szerelem. A bizonyos rózsaszín köd, ami mindent elborít.

E fenti összetevők mindenkinél más-más arányban fontosak. Általánosságban ki merem jelenteni, hogy mindenkinek van két úgymond fő csatornája, és a másik három csak mellékesen van jelen. A két főcsatorna befelé áramlása emeli a boldogságérzetet, a három mellékszál lényege, hogy ne terhelje negatívsággal a főszálak beáramlását. A boldogság képlete tehát: a két fő csatorna meglévősége, és a három mellékszál nemnegatív, tehát minimum nulla értéke.

Általában a két fő szálam, a Törődés és a Kommunikáció, a másik három mellékszál.
 - Egy barátom megérezte, hogy rossz a kedvem, és szükségem van valakire, tehát jelentkezett, hogy igen, neki most szüksége van rám, útközben felajánlottam neki hogy ne menjen egyedül haza, inkább végig elkísérem, és én megyek haza egyedül. Törődés oda-vissza pipa.
 - Hazafelé, mint mondtam, beszélgettünk. Többnyire kerültük a negatív témákat, inkább a semmivel foglaltuk le egymás agyát, ha megváltani nem is tudjuk, de legalább eltereljük arról, ami bántja. Kommunikáció oda-vissza pipa.
 - Megálltunk egy operaelőadás próbáján, megtetszett, elültünk, fizettek nekem egy sört, cserébe felidéztem azt a régi nyári emléket az operahallgatásról. Ajándék oda-vissza pipa.
 - Lévén két fiúról van szó, a fizikai kapcsolat értelemszerűen kimerül abban, hogy ott vagyunk, sétálunk, leülünk, és örülünk egymás társaságának. Nemnegatív érték, tehát Test oda-vissza pipa.
 - Szerelem... Tudom, hogy valahol a messzeségben van egy lány, aki szeret, és akit szeretek. Amennyire boldog voltam, annyira boldogtalan, hogy nincs ott a lány, akivel ezt az érzést megoszthatnám.

Dekadens és depresszív ember vagyok. Nehéz természet, aki minden hibát észrevesz a világban. A boldogság nem annak a függvénye, hogy mennyire nem törődsz a világ bajával, hanem hogy mellette a saját világod rendben legyen. Mondd Holttestvér, bőven volt okom boldogtalannak lenni, mégis boldog voltam, hogy lehet ez?

 - Lestat naplója -

Megjegyzések